Umowa przedmiotowa - pliki do pobrania

Ada prosiła, abym napisała coś więcej o umowie przedmiotowej.

Powiem wam szczerze, że jeśli chodzi o prawo oświatowe i KN to nie jest to moja dobra strona, ale będę musiała nadrobić braki przed egzaminem na mianowanego, na szczęście jeszcze 2 lata przede mną. W związku z tym nie wiem, czy w każdej szkole trzeba konstruować umowy przedmiotowe?
Statut naszej szkoły nakazuje ułożyć umowę przedmiotową do każdego przedmiotu, jak również zapoznać uczniów z kryteriami ocen. Ma to być zrobione na jednej z pierwszych lekcji. Każdy uczeń ma otrzymać egzemplarz i umowy, i kryteriów ocen wg Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO), dać rodzicom do podpisu i trzymać w jakimś ustalonym miejscu, np. w zeszycie przedmiotowym we wklejonej kopercie.

U nas w szkole dzieci uczą się dwóch języków nowożytnych: angielskiego i niemieckiego. Anglistów jest kilku poza mną, germanistów dwóch. W sierpniu przed początkiem nowego roku szkolnego spotykamy się w tej grupce i sprawdzamy umowę przedmiotową - czy trzeba coś zmienić, uzupełnić, usunąć itd. Od kilku lat nasza umowa zachowuje mniej więcej podobny kształt.

Czemu służy umowa przedmiotowa?

Jest to coś jak kontrakt między uczniami a nauczycielem, z tym że kontrakt robi się razem z nimi na jednej z pierwszych lekcji, a umowę muszą zaakceptować w gotowym kształcie przedstawionym przez nauczyciela. Niezależnie potem można jeszcze zrobić z dziećmi kontrakt (np. w młodszych klasach, aby nadać temu taki bardziej user-friendly format), ale powinien się zgadzać co do meritum z umową przedmiotową, która z danego przedmiotu jest jednakowa dla wszystkich uczniów w szkole. A to po to, aby dzieci nie miały mętliku w głowie, gdy np. w trakcie roku zmieni się im nauczyciel, jak również jest to po to, aby ujednolicić standardy nauczania. Wyobraźcie sobie np. sytuację, że pani X nie wymaga noszenia ćwiczeń, nie zadaje dzieciom zadań, odpytuje tylko ustnie. A w tej samej szkole tego samego przedmiotu uczy pani Y, która poza książką i ćwiczeniami wymaga też słownika na każdej lekcji, pyta 15 uczniów co tydzień i zadaje setki zadań domowych. Rodzice i uczniowie pani Y mogą poczuć się gnębieni;  z drugiej strony uczniowie pani X będą czuć się lekceważeni (w praktyce pewnie by się cieszyli).  Oczywiście to przerysowany przykład, ale wiecie o co mi chodzi.
Umowa przedmiotowa ma za zadanie uregulować takie i inne niuanse.

Co powinno się znaleźć w umowie przedmiotowej?

Może poruszać mnóstwo kwestii. W naszej szkolnej w klasach 4-6 jest mowa o:

  • przygotowaniu ucznia do lekcji - co powinien zawsze mieć ze sobą
  • ile razy uczeń może być nieprzygotowany bez konsekwencji
  • ile razy może nie mieć bez konsekwencji zadania domowego
  • zasadach zadawania i egzekwowania zadania domowego
  • nadrabianiu zaległości w przypadku nieobecności ucznia
  • zasadach zapowiadania sprawdzianów i kartkówek i jaki zakres materiału mogą obejmować
  • karach za korzystanie ze ściąg
  • nagrodach za aktywność na lekcji
  • karach za brak aktywności (lub nadaktywność ?)
  • możliwościach poprawy ocen niedostatecznych 
  • zaliczeniach śródrocznych ( u nas raczej o braku takich zaliczeń, bo ich nie dopuszczamy)
  • ocenie semestralnej i końcowej i z czego ona wynika
  • procentowej punktacji prac pisemnych i ocen, jakie z tego wynikają
  • warunkach zaliczeń u uczniów z orzeczeniami


I kilka innych. Mamy też na końcu parę dobrych rad dotyczących nauki.

Jak widzicie, jest tego sporo. Wszystko to należy rozważyć samemu, jeśli macie ten luksus (w praktyce wydaje mi się, że raczej często kłopot) i jesteście jedynymi nauczycielami j. obcego w waszej szkole. Gdy jest was więcej, pracujecie nad tym razem, tzn. tak jest u nas.

Zła wiadomość jest taka, że nie mam przykładowej umowy do klas 4-6 w wersji do pobrania :( Natomiast mam takie umowy do pobrania dla klas 1-3 :) Do każdej klasy są do pobrania w jednym pliku tu.
Są one nieco krótsze, co wynika ze specyfiki lekcji języka obcego na tym szczeblu kształcenia.

Co my tam mamy?

  • co uczeń powinien mieć na lekcji
  • ile razy bez konsekwencji może być nieprzygotowany i nie mieć zadania domowego
  • co w przypadku dłuższej nieobecności ucznia
  • punktacja procentowa prac pisemnych z przeliczeniem na oceny
  • co i jak często nauczyciel sprawdza i ocenia


Mam nadzieję, że mój post okaże się pomocny!

Następnym razem napiszę o kryteriach oceniania.


Aktualizejszyn z 03.09.2013

Zdobyłam umowę i kryteria dla klas 4-6! Do pobrania tutaj.

Komentarze

  1. super, bardzo mi się przyda, już od dawna nie pracuję w publicznej szkole tylko na swoim więc trochę wypadłam z takiej "papierologi" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Raz już Cię zainspirowałam do stworzenia posta, a mogłabym prosić o coś o tym jak się studiuje filologię ang. itp?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamierzam niedługo napisać kilka postów o moich studiach. Mam nadzieję, że Ci się spodobają i okażą się przydatne!

      Usuń

Prześlij komentarz