Kółko językowe - CZŁOWIEK. Part 2

Dziś przedstawię Wam materiał, z którego można zorganizować nawet 2-3 45-minutowe lekcje (na naszym szkolnym kółku zajęcia zajęły 90 minut).

Jak pamiętacie, w ostatnim poście z tej serii przedstawiałam Wam pomysły na ćwiczenia utrwalające i rozszerzające słownictwo w temacie CZŁOWIEK. Przedstawiłam tylko kilka ćwiczeń, ale w podanych wtedy przeze mnie książkach znajdziecie mnóstwo innych.

Tym razem skupiamy się na użyciu nowo poznanego słownictwa w kontekście.  Na ostatnich zajęciach - odbyły się w ostatni poniedziałek - przeprowadziliśmy lekcję na podstawie tej książki:




U góry okładki widzicie, ze jest ona na poziomach A1-A2. Nasza lekcja - akurat pierwsza w tej książce - jest na poziomie A1. Nie będę Wam tu streszczać całej lekcji, ale podpowiem, co sami możecie zrobić, jeśli akurat nie dysponujecie tą książką. Tak więc pierwsza lekcja skupia się na internetowym portalu randkowym dla nastolatków. Myślę, że to świetny punkt wyjścia na samodzielnie skonstruowaną lekcję. Wystarczy znaleźć parę zdjęć młodych ludzi i dopisać kilka zdań o każdym z nich - zainteresowania, wiek, wygląd itp. Każdy taki opis opatrzmy numerkiem., np. 1-4. Następnie piszemy krótki test sprawdzający zrozumienie tekstu, typu: Who has blond hair? (i przykładowo odpowiedzi 2,3); Who is sixteen? etc. - można naprawdę poszaleć i łatwo dostosować do różnych poziomów zaawansowania.
Potem uczniowie starają się dobrać te osoby w pary - tak aby stworzyły udany związek, na wyższych poziomach uzasadniając swój wybór.
Kolejnym punktem jest ćwiczenie na słownictwo z napisanych przez nas tekstów. O dziwo, ćwiczenie takie z tej lekcji w ww. książce wcale nie skupia się na słownictwie powiązanym z tematem CZŁOWIEK. Tak się składa, że język użyty do opisów jest dość potoczny, nie taki książkowy jak w podręcznikach - i właśnie na takich bardziej wyluzowanych zwrotach opierają się ćwiczenia na słownictwo w tej książce. (Np. zamiast czasownika like jest phrasal I'm into). Uczniowie naprawdę szybko łapią takie sformułowania i cieszą się, że mają możliwość poznania bardziej "żywego" języka.
Następnie uczniowie pracują w parach. Akurat to ćwiczenie nie jest zbytnio odkrywcze, a wręcz rzekłabym że bardzo oklepane - każdy uczeń ma nową tożsamość (dostaje uprzednio przygotowaną karteczkę z informacjami na swój temat) i w rozmowie z partnerem nawzajem się sobie przedstawiają.
Za to writing jakby wynagradza powyższą propozycję. Uczniowie, nadal pracując w parach, redagują anons osoby chcącej zamieścić go na portalu randkowym. Następnie czytają go na głos, i gdy wszystkie pary już przedstawią swoje anonsy, uczniowie decydują, kto stworzyłby najlepszą parę. Lub: tworzą anons dla kogoś z klasy, a po odczytaniu wszystkich można zgadywać, o kim był ten anons! Myślę, że to fantastyczny temat na writing pt. opis osoby, i tak inny od banalnego "All about me" albo "My best friend".
Na sam koniec fantastyczna gra / zabawa - silent dictation. Uczniowie w parach dyktują sobie jeden z tekstów z początku lekcji (opis osoby ze zdjęcia), ale nic nie mówią, a tylko ruszają ustami! Ja znam tę zabawę pod nazwą Read My Lips i często ją stosuję w klasach 1-3, ale do pojedynczych słówek.

Wracając do samej książki. Nigdy nie zawiodłam się na serii Timesaver, i ta również nie rozczarowuje. Tematy są świeże i ciekawe, angażują uczniów. Książka składa się z 20 unitów obudowanych wokół czytania i 20 wokół słuchania, po 10 w każdej z grup odpowiednio na poziomy A1 i A2. Skoro są unity skupione na listeningu, to jest i oczywiście dołączona do książki płyta CD. Każdej lekcji towarzyszą też ćwiczenia na słownictwo, a także na pisanie i mówienie. Bezsprzeczną zaletą tej książki (jak zresztą wszystkich tajmsejwerów) jest to, iż faktycznie nie trzeba spędzać ani minuty na planowaniu lekcji, naprawdę można robić ćwiczenia "z biegu", dlatego dobrze jest mieć ją pod ręką na nieprzewidziane zastępstwa. Nie mam wszystkich książek z tej serii, ale kilka owszem, i w niektórych klucz to tylko suche podanie odpowiedzi, ale akurat w tej klucz jest z Teacher's Notes, a wszystko podane w zwięzłej formie, wystarczy minuta na zapoznanie się z całym konspektem lekcji.

Miłego wieczoru!

P.S. bardzo proszę wszystkich Wiernych Czytelników o rozwiązanie mojej krótkiej ankietki u góry po prawej, i przypominam o mojej stronce na fb! Znajdziecie tam jeszcze więcej inspiracji! Aktualizowane codziennie!

Komentarze

  1. Dzięki za inspirację! Nie pamiętam, czy mówiłam, ale pomagam teraz kuzynowi, który jest mniej więcej na takim poziomie z niemieckiego, jak Twoi uczniowie z angielskiego, i też przerabiamy człowieka, więc wszelkie kreatywne pomysły są mile widziane :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie jeszcze jeden pościk o człowieku, a potem przechodzimy do DOMU :D

      Usuń
  2. Przydałoby się więcej taki nauczycieli, jak Ty - z pasją, nie idących po najmniejszej linii oporu. A książki z serii "Timesaver" to faktycznie rewelacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za tak miłe słowa... wspaniale to słyszeć :)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. I ja też :)
      I dzięki Tobie wiem, że jak przyjdzie mi prowadzić lekcje choćby na praktykach to będę wiedzieć skąd czerpać inspirację :)

      Usuń

Prześlij komentarz